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Slavisches Seminar

Nina

Nina Seiler, Dr.

  • Postdoc Interart Studies
Tel.
044 634 35 17

Kurzbiografie

Dr. Nina Seiler studierte Slavische Sprach- und Literaturwissenschaft und Populäre Kulturen in Zürich und Krakau. Danach arbeitete sie im Rahmen des Doktoratsprogramms Gender Studies an ihrer Dissertation zu feministischer Kritik in der polnischen Literaturwissenschaft der 1990er Jahre (2012-2017). In dieser Zeit forschte sie für eineinhalb Jahre in Warschau am Institut für Literaturforschung der Polnischen Akademie der Wissenschaften IBL PAN (2015-2016) und assistierte anschliessend für ein Jahr am Slavischen Seminar der UZH. Ihre Dissertation erschien 2018 unter dem Titel Privatisierte Weiblichkeit. Genealogien und Einbettungsstrategien feministischer Kritik im postsozialistischen Polen im transcript Verlag und wird momentan ins Polnische übersetzt.

Zurzeit ist Nina Seiler wissenschaftliche Mitarbeiterin (Postdoc) im SNF-Projekt Krise und Communitas. Performative Konzepte des Gemeinschaftlichen in der polnischen Kultur seit Beginn des 20. Jahrhunderts an der Assistenzprofessur Interart (Osteuropa) der UZH. In ihrem aktuellen Forschungsprojekt untersucht sie Transgressionen des humanistischen Paradigmas in den polnischen Künsten um das Jahr 1968.

Förderungen und Projekte

2018-2022: SNF-Projektförderung (Krise und Communitas / Negierte Gemeinschaft)

2020: Travel Grant GRC UZH

2018: Übersetzungsförderung Geisteswissenschaften International, Börsenverein des Deutschen Buchhandels

2017: Seed Money UZH (Krise und Communitas)

2013-2016: Forschungskredit Candoc UZH

2015-2016: Doc.Mobility SNF

2015: Swiss-European Mobility Programme

2009-2010: Regierungsstipendium Polen

Forschungsschwerpunkte und -interessen

Polnische Literatur, insb. des 20. Jahrhunderts; Feministische Kritik, Gender Studies; Wissensgeschichte, Ideentransfer und Intertextualität; Poetologien und Affekte; Postcolonial Studies; Kultur der Volksrepublik Polen; Science Fiction.

Silently reaching out. The Polish crisis of March 1968 and transhumanist approaches in the arts (SNSF project “Krise und Communitas”)

The book project concentrates on the paradigmatical shifts that took place during the crisis of “March 1968” in socialist Poland. “March 1968” in Poland marks the repression of a movement for reform and an officially promoted anti-Semitic campaign. The generational shift in the wake of the March events formed a new elite that differed from the old nomenclature not only in social and often ethnic background; it also had a mainly instrumental approach towards the communist project. Ethno-nationalist narratives joined the communist doctrine as a means of wielding power.

Due to the intensity of propagandist re-definitions of events and figures, during which the “March” affairs were officially silenced or distorted, the trust in language was lost in wide parts of society. A layer of ideological language scripts took over verbal communication, splitting away the officially propagated reality from life experiences that remained unverbalised. Verbal language was no longer a means of affective interhuman exchange and bonding.

Together with an ongoing crisis in the private sphere, the shock of 1968 resulted in a crisis of communication and association. This manifested itself in strategies of dissociation and isolation in literature, theatre and film of the late 1960s and early 1970s. The fellow human often figured as a disturbance and social entanglements as a threat to the subject. Humanist convictions seemed corrupted by the political project. Instead, in some works we encounter a network of things, animals, mathematical formulae, ghosts or alien beings that replace man and human reason as the ordering force in the world.

Thus, the book project reads March 1968 as a trigger for a “transhumanist” path in cultural production, as the human need for association turned to the non-human while humanism lingered as a broken promise. This resulted in a puncturing of the borders of the human(ist) in cultural texts – a tentative, non-verbal reaching out for the non-human other without yet giving up a human-centred perspective that will be conceptualised as “transhumanism”. The book project reframes histories of posthumanist epistemologies by considering a specific Central European context, where memories of the Second World War mingled with mechanisms of social immunisation and emerging phantasmata of prosperity, technological progress and consumerism.

Wissenschaftliche Publikationen

Monografie:

  • Privatisierte Weiblichkeit. Genealogien und Einbettungsstrategien feministischer Kritik im postsozialistischen Polen, Bielefeld: transcript 2018.

Wissenschaftliche Artikel:

  • „Disziplin Frau. Wissenschafts- und Geschlechterbild in der polnischen feministischen Kritik der 1990er Jahre“, in: Jahrbuch Historie 14, 2021 (in Vorbereitung).
  • „Imposed belonging: Family crises in Poland in film and literature around 1968“, in: Central European Cultures 1/1, 2021, S. 75–92. 
  • „March minusivity: Strategies of immunising and counter-immunising in the atmosphere of the Polish 1968“, in: Praktyka Teoretyczna 38/4, 2020, S. 75-96. 
  • „Trailing utopia: How can an exhibition on feminist art initiate communitas?“, in: Senzacornice 20, 2019. 
  • „Toxic Community. Incorporated Scripts, Bodily Resistance: Immunitarian Processes in the Comedy Rejs“, in: Konarzewska, Aleksandra/Nakai, Anna/Przeperski, Michał (Hg.): Unsettled 1968 in the Troubled Present. Revisiting the 50 Years of Discussions from East and Central Europe, London: Routledge 2019, S. 129-145.
  • „Anthropospectral mismatches in Konwicki‛s Zwierzoczłekoupiór: An Outline“, in: Crisis and Communitas, 2. September 2019.
  •  „Communitas“, in: Crisis and Communitas, 24.06.2019.
  • „Schwellenfigur der feministischen Polonistik – Maria Janion im wissenschaftshistorischen Kontext“, in: Alber-Armenat, Ina/Kraft, Claudia (Hg.): Geschlecht und Wissen(schaft) in Ostmitteleuropa (= Tagungen zur Ostmitteleuropaforschung, Band 36), Marburg: Herder-Institut 2017, S. 69–92.
  • „affektiert“, in: Sprache im technischen Zeitalter 219, 2016, S. 380.
  • „Brüche im Kontinuum. Feministische Kritik im Spannungsfeld polnischer Identitätssuche“, in: Traverse. Zeitschrift für Geschichte 2, 2016, S. 97–107.
  • „Gipfeltreffen. Polens bergiges Fenster zur Welt“, in: Frölicher, Gianna/Gerber, Małgorzata/Sasse, Sylvia/Seiler, Nina (Hg.): ‚Dieser Mont Blanc verdeckt doch die ganze Aussicht!‘. Der literarische Blick auf Alpen, Tatra und Kaukasus, Zürich: Edition Schublade 2016. S. 207–220.
  • „‘To overcome the hurdles’: Locating Feminist Literary Research in 1990s’ Poland“, in: Kadın/Woman 2000. Journal for Women’s Studies 16/2, 2015, S. 23–43.
  • „Geschlechterfragen an der Schnittstelle. Verortungen feministischer Polonistik im postsozialistischen Gesellschaftsdiskurs“, in: Femina Politica 24/2, 2015, S. 54–67.
  • „Disentangling from Communism. Poland’s Feminist Literary Studies Struggling for Acceptability“, in: Orbay Yücel, Seda/Üçışık Erbilen, Süheyla (Hg.): Neoliberal Discourse and Gender Equality. 5. International Conference on Gender Studies. Conference Proceedings Vol. 2, Famagusta: Eastern Mediterranean University Press 2015, S. 73–82.
  • „Teorie płci między tradycją a postępem. Strategie polonistyczne“, in: Giger, Markus/Kosáková, Hana/Příhoda, Marek (Hg): Slované mezi tradicí a modernitou (= Konference mladých slavistů Band 9 / Russia Altera Band 25), Červený Kostelec, Prag: Pavel Mervart 2014, S. 107–113.

Herausgeberschaft:

  • Frölicher, Gianna/Gerber, Małgorzata/Sasse, Sylvia/Seiler, Nina (Hg.): ‚Dieser Mont Blanc verdeckt doch die ganze Aussicht!‘. Der literarische Blick auf Alpen, Tatra und Kaukasus, Zürich 2016.

Übersetzungen u.a. in:

  • Żmijewski, Artur: Kunst ist nur ein Alibi. Schriften und Interviews. Herausgegeben von Sandra Frimmel, Fabienne Liptay, Dorota Sajewska und Sylvia Sasse, Zürich: Diaphanes 2017 (= Denkt Kunst).
  • Frölicher, Gianna/Gerber, Małgorzata/Sasse, Sylvia/Seiler, Nina (Hg.): „Dieser Mont Blanc verdeckt doch die ganze Aussicht!“. Der literarische Blick auf Alpen, Tatra und Kaukasus, Zürich: Edition Schublade 2016.

weitere publizistische Beiträge (Auswahl):